Vi har precis kommit igång med att söka personlig assistans för vår son som har en medfödd funktionsnedsättning. Det som känns mest komplicerat hittills är all kontakt med Försäkringskassan – det är svårt att veta vad de egentligen förväntar sig av oss. Vi vill göra rätt från början, men känner oss osäkra på hur vi ska lägga upp all dokumentation och beskrivningar. Hur har ni andra upplevt samarbetet med dem?
top of page
bottom of page
Jag tycker att det viktigaste i kontakten med Försäkringskassan är att vara väldigt noggrann och strukturerad. Vi fick flera kompletteringsförfrågningar bara för att vi missat små detaljer. Jag lärde mig snabbt att det lönar sig att dokumentera allt så tydligt som möjligt. Det är jobbigt i stunden, men det sparar mycket tid i längden. Hellre för mycket information än för lite när det gäller något så viktigt.
Vi var också osäkra i början, särskilt kring vad som krävdes för att få stöd från Försäkringskassan personlig assistans. Då tog vi hjälp av ett företag som kunde reglerna i detalj och de guidade oss genom hela processen. De hjälpte oss att formulera behoven på rätt sätt och säkerställde att allt var tydligt för handläggaren. Tack vare det gick vår ansökan igenom utan större komplikationer.